Når Tom Jønsberg og familien drar på ferie, setter de campingvogna bak på sin nye elbil Volvo XC40. Campingferien går til Sverige.

Denne sommeren går turen til Brønnøysund, før familien senere legger i vei til Sverige.

– Det er cirka 50-60 mil til campingplassen vi skal til i Sverige, men jeg har ingen rekkeviddeangst. Vi har ferie og stopp skal vi likevel ha. Vi lader når vi stopper, smiler Tom fornøyd.

Les også: Therese (23) kjøpte ny bil før babyen kom

Familien planlegger flere turer med campingvognen på slep denne sommeren.

FERIE: Tom Jønsberg og samboer Kathrin Wensell Eliassen gleder seg til å kjøre på campingferie med den nye elbilen. FOTO: PRIVAT

Lader langs veien

Tom har skaffet seg RFID-kort fra Elbilforeningen, i tillegg til å ha lastet ned en rekke app-er, slik at han kan lade uansett leverandør.

– Jeg har bare prøvd hurtiglader én gang før, og du verden, det gikk kjempefint. Bilen lader raskt. Jeg bare plotter inn kjøreruta i bilen, og så forteller navigasjonen meg hvor jeg kan lade, forteller Tom, som har lader både hjemme og på hytta i Valnesfjord.

En kort stund vurderte Tom og familien bobil, men fant raskt ut at det ikke var nødvendig.

– Vi kjøpte oss heller en liten campingvogn. Vi fant ut at vi hadde bil, og da trengte vi ikke en egen bobil. Til vanlig har vi campingvogna stående ved hytta og bruker den som anneks, hvis noen kommer på besøk. Det er helt genialt!

Les også: Alt du trenger å vite for å bli en smart elbileier!

Kjørte test-tur til Rognan

Sommerens test-tur til Rognan gikk over all forventning, og nå er Tom nysgjerrig på hvordan det er å trekke campingvognen over en lengre strekning.

– Jeg skal følge med og er spent på hvordan strømforbruket blir. Da jeg kjørte til Rognan var det omtrent en 50 prosent økning av forbruket. På turen til Sverige er det nok litt avhengig av kjøreruta, vi skal både opp til grensen og så er det flatkjøring videre.

Bodømannen ønsker gjerne å dele erfaringene med vognkjøring og elbil, og har allerede delt noen av opplevelsene sine på en egen Facebook-gruppe for Volvo XC40.

– Jeg ser at forbruket går markant ned når temperaturen er høy og terrenget flatt. Jeg har venner som har kjørt campingvogn med elbilen sin, og det har vært problemfritt. Jeg gleder meg til å fortelle mer når ferien er over.

Billig i drift

Med dagens høye drivstoff-priser er Tom svært fornøyd med overgangen til elbil.

– Det er artig å se på strømprisen, og nylig var strømprisen ned i 3 øre kilowatten. Da kjører jeg elbilen for under ei krone mila. Det er mange tusen kroner i året å spare på å kjøre med el.

Les også: Da Lina (23) skulle kjøpe ny bil, var det en selvfølge hvem hun skulle kontakte

CAMPINGVOGN: Volvo XC40 har en hengervekt på 1500 kilo, og trekker lett ei campingvogn. FOTO: PRIVAT

Volvo XC40 er en trygg bil

Tom byttet ut en hybridbil fra et annet bilmerke, og til Volvo.

– Jeg er veldig fornøyd med Volvo. Det er så mye sikkerhets-«stasj» at jeg er imponert. Noen ganger er det til og med litt for mye. Jeg skulle rygge bilen bakover mot noe gress og plutselig hogg bremsene inn, forteller Tom som til daglig jobber som markedssjef i byggevarebedriften Julius Jakhelln.

Nå slår han av denne sensoren når han rygger med henger, eller har sykler bakpå. XC40 er den minste SUV-en, men Tom synes størrelsen er mer enn god nok.

– Det er overraskende god plass, og vi får med alt vi trenger. Noen ganger kjører vi til og med med kajakk på taket og sykkel bakpå vogna.

Nå planlegger familien sverigeturen, og i bilen vil det sitte tre voksne og en 11-åring.

– Vi kjører først til Saltdalssenteret hvor vi tar en kopp kaffe mens vi lader, og så kjører vi mot Arvidsjaur eller Arjeplog i Sverige. Det blir nok et par ladinger langs kysten av Sverige.