– Ser du deg rundt i Nord-Norge så er det ikke så mange bedrifter som oss, sier Bil i Nord-gründer Thor Drechsler (52).

– Vi startet i 1996 med 400.000 kroner og 13 ansatte, og har i dag 250 ansatte, 9 avdelinger og omsetter for 1,5 milliarder kroner. Det er faktisk bare tre-fire år siden vi satte oss som mål å nå en milliard i omsetning! Det har vært utrolig gøy! 

«Entrepreneur of the Year»

Nylig ble Drechsler plukket ut som en av to nordnorske finalister i den nasjonale kåringen av "EY Entrepreneur Of The Year".

Dette er ei kåring i regi av det internasjonale selskapet EY (tidligere kjent som Ernst & Young).

Thor Drechsler er finalist i EOY 2019.

11 kandidater fra hele landet skal 2. desember kjempe om den nasjonale tittelen, og en plass i den internasjonale finalen av «EY Entrepreneur Of The Year» i Monaco 2020.

For Drechsler var det en stor overraskelse å bli plukket ut som en av de 11 nasjonale finalistene.

– Det er artig, og jeg er veldig fornøyd med å bli kvalifisert, og være fra Nord-Norge, men jeg tror at når jeg kommer til finalen, så vil jeg være ei «mygg» i forhold til de andre, sier han.

– Det som derimot er veldig kult med oss, det er at vi har hovedkontor på en sånn bitteliten plass som Svolvær. Vi har bygd oss opp derfra, vært lojal til stedet og til å ha hovedkontoret der. 

Startet som 8-åring

Drechsler kommer fra Svolvær, og har etter eget utsagn alltid vært «bilgæren».

"BILGÆREN": Drechsler har hele livet elsket biler, og han fikk sin første "biljobb" som 8-åring.  

– Jeg vokste så å si opp på et bilverksted, og har alltid elsket biler. Jeg begynte å jobbe hos Jakhelln bil, som var en Volvo-forhandler i Bodø, da jeg var 8 år gammel. Der vasket jeg toppdeksel, og gjorde andre sånne småjobber, forteller han.

«Driven» til å være med å jobbe og skape oppdaget Drechsler tidlig: han ble elevrådsformann på ungdomsskolen, nestformann i elevrådet første året på gymnaset, elevrådsformann andre året, og russeformann tredje året. 

Måtte hjem

Videre gikk veien til Oslo og BI, der han studerte til siviløkonom.

– Da jeg var 24 år ble jeg ansatt som salgssjef for brukte biler i Norges største bilforretning, Bilia, forteller han.

Drechsler trivdes godt i jobben, og i hovedstaden, men i juni 1994 ble derimot faren syk, og han reiste hjem til Svolvær for å bistå han.

Bedrift

Han og barndomskompisen Karl Erik (Aagaard-Nilsen) gikk siden sammen, og investerte i bilforretning i Svolvær og på Sortland.

– Vi puttet 400.000 kroner i egenkapital inn i bedriften – det var masse penger i 1996 – og så startet vi, Karl Erik og jeg. Det var tøffe tak, men det gikk faktisk bra fra dag en. 

Videre gikk det slag i slag for bedriften. De kjøpte lokaler på Sortland i ’98, overtok Renault og Volvo i Harstad i ’00, og etablerte seg på Leknes samme året. I ’02 kom de til Tromsø og Finnsnes, og i ’18 til Bodø, Mosjøen og Mo i Rana. 

Utfordringer i nord

Men det har ikke bare vært lett å drive i bilbransjen i Nord-Norge.

- IKKE BARE ENKELT: Å drive innen bilbransjen i Nord-Norge er ikke bare enkelt, mener Drechsler. For eksempel er kostnadene høyere, enn om man driver på Østlandet.  
        
            (Foto: Tom Benjaminsen)

- IKKE BARE ENKELT: Å drive innen bilbransjen i Nord-Norge er ikke bare enkelt, mener Drechsler. For eksempel er kostnadene høyere, enn om man driver på Østlandet.  

– Kostnadene ved å drive bilvirksomhet i nord er høy, langt høyere enn på Østlandet. Skal det for eksempel være treff for mekanikerne, må våre folk gjerne ta ett, eller to, fly for å komme fram, ta taxi og bo på hotell. De som driver på Østlandet kan sette seg i bilen og kjøre dit. Noe så enkelt koster så mye mer for oss som driver i nord, sier Drechsler. 

– Også transport av biler er en stor kostnad for oss, og dersom vi trenger deler kan det ta tre dager før vi får dem. På Østlandet får man delene man trenger på dagen, sier Drechsler.

Kostnadsfokus

På tross av utfordringene, har allikevel Bil i Nord gjort det godt. Grunnen til det mener Drechsler er sammensatt:

– Men vi har hele tiden hatt et stort kostnadsfokus i Bil i Nord, og vi har vært flinke til å pløye pengene tilbake i selskapet. Særlig de første 10-15 årene var det viktig å bygge opp egenkapitalen i bedriften. 

Han husker godt forelesere fra BI som fortalte om oppstarter i råflotte lokaler, med marmor og sekretærer – men der man seinere «gikk på trynet» økonomisk. Der ville han ikke havne med Bil i Nord. 

– Filosofien i Bil i Nord er å bygge opp, og så gjøre nye investeringer. 

Kundene er viktige

Videre har Bil i Nord vært opptatte av å kunne snu seg fort i en bransje i stadig endring, ha humor og medarbeiderfokus.

KUNDEFOKUS: Thor Drechsler understreker at de i Bil i Nord er opptatte av å ha et sterkt kundefokus.  
        
            (Foto: Tom Benjaminsen)

KUNDEFOKUS: Thor Drechsler understreker at de i Bil i Nord er opptatte av å ha et sterkt kundefokus.  

– Dessuten har vi et stort kundefokus. Vi har troa på at det er viktig å møte kundene, og at alt ikke skal være digitalt. Når det kommer til bil, tror jeg at folk gjerne vil se, føle og kjenne. Det kan man ikke gjøre over nett.

2. desember skal Thor Drechsler møte til nasjonal finale i «EY Entrepreneur of the Year» i Oslo – på tross av at han ifølge seg selv «bare har solgt noen bruktbiler». 

– Jeg ser overhodet ikke for meg å vinne. Men samtidig så jeg jo ikke for meg å bli en av de 11 finalistene heller. Uansett håper jeg bedriften setter pris på dette. Suksessen vår er det vi som har oppnådd, ikke jeg.