Hos Bil i Nord jobber mekanikerne etter en metode kalt VPS (Volvo Personlig Service). Dette gir store fordeler både for mekanikeren og for kunden.

Her jobber to og to mekaniker tett sammen, og samtidig får Volvo-kundene «sin egen» mekaniker. Med den direkte kontakten slipper man mellomledd som kundemottak, som kanskje ikke nødvendigvis vet hvordan det ser ut under panseret på bilen.

Se ledige jobber hos oss

Bygger tillit

Bilmekaniker Johan Sivertsen startet karrieren sin med å være utplassert hos Bil i Nord Bodø, før han ble lærling og senere fast ansatt.

– Det er avgjørende å snakke direkte med kunden. Det gjør jobben enklere og kunden forstår bedre jobben vi gjør med bilen deres! Det beste er at vi unngår misforståelser og den direkte kontakten skaper tillit til mekanikeren, sier Johan som akkurat i dag er i gang med å skifte registerreim på en Volvo.

Johan er bilens fastlege og her er han i gang med å bytte registerreim på en Volvo

Alle Bil i Nords verksteder er sertifiserte Volvo-verksteder.

Det betyr at kunder er garantert originaldeler og at mekanikerne kjenner akkurat kunden sin Volvo-modell og kan gjøre jobben effektivt og trygt.

– Nå skal jeg og flere av mine kollegaer på kurs i Volvos nye modell, EX30.

Se ledige jobber hos oss

800 på kundeliste

I Tromsø har bilmekaniker og «fastlege» Thomas Johansen 800 kunder og deres biler på sin liste.

– Jeg er en sosial person og liker å prate med kunder og yte god service, sier Johansen. Han forteller at det av og til kan være hektisk, når man skal være kundemottak, delelager og mekaniker i ett.

– Jeg begynte hos Bil i Nord som lærling i 2018, og gikk rett over i fast jobb. Jeg fikk noen kunder i lærlingtida, så det har vært en gradvis overgang til å få mange kunder.

Thomas er en sosial person som liker kundekontakten

Styrer dagen selv

Bilmekaniker Sondre Ingebrigtsen mener at én av de store fordelene er nettopp at man styrer dagen selv.

– Jeg foretrekker denne måten å jobbe på. Hvis jeg har lyst å bare ta servicer en dag, så får man det til. Jeg liker å ha kontroll på dagen min selv, forteller Sondre.

– Man må klare å multitaske. Man kan stå midt i en stor jobb, og så ringer telefonen fra en kunde. Da må du legge bort det du holder på med og hjelpe kunden. Etterpå man du huske hvor du var, og gå tilbake til den jobben, sier han og tror man må like dataarbeid og sette seg inn i nye systemer.

– Jeg har heldigvis gama mye og holdt på med mange programmer, så det gikk fort å sette seg inn i alt.

Sondre liker å ha kontroll på dagen sin selv

Får opplæring

Sondre begynte hos Bil i Nord i 2020 etter at han tok fagbrev, og forteller at det tilbys opplæring i kundekontakt.

– Vi får både kurs direkte fra Volvo, men også internt i Bil i Nord. Det handler om alt fra hvordan vi skal prate med kundene, plan på prosedyrer, anbefalinger på hva som kan lette arbeidsdagen og hva man kan si for at kunden skal føle seg ivaretatt og forstått.

Sondre understreker hvor viktig det er at kunden føler seg ivaretatt.

– Mange av kundene har ikke teknisk innsikt i hvordan en bil fungerer, og da er det viktig at vi har god nok ekspertise og er trygg nok i faget til å kunne fortelle hva som er feil og hva som kan gjøres for å utbedre feilen.

Se ledige jobber hos oss

Jobber to og to sammen

På verkstedet i Harstad jobber to og to mekanikere sammen.

– Arbeidet går raskere, og det blir større variasjon i hverdagen. Hvis det er tunge løft, så hjelper vi hverandre og man sliter seg ikke så mye ut, forteller bilmekaniker Nico Steinhôfel

Når to og to arbeider sammen er det også enklere å dele på erfaringene og lære av hverandre. 

– Man slipper å stå alene og gruble, og vi deler kompetansen.

Nico trives i å jobbe to og to sammen

 

Gode tilbakemeldinger fra kundene

I sin forrige jobb var Nico skeptisk til å blande jobbene som mekaniker og kundemottaker, og tenkte at det ville han aldri gjøre. Men etter at han startet hos Bil i Nord, ble han positivt overrasket. Nå kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake, sier Volvo-mekanikeren som jobber hos Bil i Nord i Harstad siden november 2022.

– Nå får jeg snakket med kunden, og kan forklare og fortelle. Det er også enklere for kunden å forstå. Hvis det er noe feil med bilen, så kan jeg vise hva som er problemet, sier Nico.

Han opplever at kunden også setter pris på mekaniker-kontakten, og føler seg tryggere på avgjørelsen som tas.

– Et kundemottak vet ikke hvordan det så ut under panseret, og det er lettere for meg som mekaniker å få tillit hos kunden. Mange synes det er kjempefint å få snakke direkte med mekanikeren, og stoler på det jeg viser og forteller.

– Hvis det er noe mer som må utbedres, så setter vi opp en ny time som passer oss begge to. Da vet kunden med én gang om hvor lang tid det tar, og hvor mye det koster.

Nico synes også selv det er fint å bli kjent med både kunder og bilen.

– Jeg holder meg oppdatert og vet hva som skjedde sist kunden var innom. Jeg vet for eksempel når bilen sist var på EU-kontroll og husker tilstanden da. Det gjør det enklere for meg å følge opp.

Se ledige jobber hos oss