Du opplever at bilen din begynner «å dra på årene». Motivasjonen for å holde den fin og flott er kanskje ikke det den en gang var. Det kan hende du tenker «men jeg skal jo selge den om ikke så lenge»?

Dette betyr likevel ikke at du skal droppe å ta bilen din på service, tvert i mot.
 

– Bruk original-deler

De aller fleste biler har en garanti på tre til fem år, og ofte dabber vedlikeholdet litt av etter dette. Likevel er bilen er fortsatt viktig å vedlikeholde utover dette, derfor er bruk av merkeverksted og originale deler er smart.

– Når garantien går ut er det mange som velger å benytte seg av verksteder med uoriginale deler. Man tenker at man skal spare noen kroner og velger å bruke deler som ikke er en del av en «ordentlig» merkevare. Dersom man eventuelt skal selge bilen senere kan man treffe på mulige kjøper som er opptatt av om det er brukt merkeverksted i forbindelse med service, sier Morten Skouge, servicemarkedssjef på Bil i Nord.

Morten Skouge i Bil i Nord

Se på sluttsummen

Hos Bil i Nord er de opptatt av kompetanse og det å ha de originale delene til de bilmerkene som selges og utøves service på der. Skouge mener at selv om det muligens kan være billigere timesbetaling på andre verksteder, med uoriginale bildeler, betyr ikke det at sluttsummen nødvendigvis er lavere der enn hos et autorisert verksted.

– Folk tror de sparer penger da. De kan muligens ha lavere timesbetaling, men det kan godt hende de bruker lengre tid på jobben.

Et av merkene som Bil i Nord er spesialister på er Volvo, som de også har autoriserte verskteder på.

Sjekk ut hvilke bilmerker Bil i Nord har autorisert verksted på i nærheten av deg her!

– Våre teknikere er godt kurset og alltid oppdatert med den nyeste informasjonen importørene har distribuert, og vil derfor alltid kunne uttøve god service etter de kravene som importørene stiller. Dersom man velger å investere i det vil man få mer igjen for det senere når bilen eventuelt skal selges, sier Skouge.
 

Servicehistorikk er kjempeviktig

Skouge oppfordrer alle til å levere bilen sin til service cirka en gang i året.

– Dette gjelder både nye og eldre biler. På denne måten vil man være helt sikker på at man følger serviceheftet som følger med bilen din og at den til enhver tid har høy standard. Importørene har som regel 20 til 30.000 km som regel og 1-2 år avhengig av kjørestil. Vi må likevel huske at vi bor i en del av verden hvor det er et svært variert klima og høyere temperatursvingninger enn sør i Europa. Et ekstra oljeskift mellom servicer vil man ha godt igjen for over lengere tid.

Bil i Nord kjører nå en servicekampanje på biler over seks år. Sjekk den ut her.

Tomas Solheim, personlig serviceteknikker

Han opplever at mange, da spesielt etter at garantien går ut, tenker at det er tilstrekkelig med EU-kontroll og dermed lar være og levere bilen inn til service.

– Det er det ikke. Under en slik kontroll så undersøkes og vurderes kun sikkerheten til bilen. Selv om eksempelvis air condition-anlegget ikke skulle fungere så er den jo fortsatt trygg å kjøre, sier Skouge.
 

Se etter tegn

Det du kan gjøre selv er å sørge for å vaske bilen, fjerne salt og skit som kommer fra veiene. Det forhindrer at det senere oppstår rust, noe som gjør at den varer lengre. I tillegg er det lurt å følge med på eventuelle «ulyder», om rattet er midtstilt, hvordan lufttrykket er samt være på utkikk etter andre tegn på endringer – året gjennom.

Morten Skouge hos Bil i Nord

– Noen kjører jo mange tusen flere eller færre kilometer i året enn andre. Dette må man tenke på. Likevel er det lurt å være på den sikre siden. Selv om bilen har stått mye i ro, så kan det være deler som må repareres.

Skouge anbefaler også de fleste til å forhøre seg om en serviceavtale når de kjøper bil.

– På den måten vil du ikke få store, uforutsette summer når du “plutselig” bestemmer deg for å levere bilen din inn til verksted. Da trekkes det mindre beløp hver eneste måned, og du vil til enhver tid ha en bil som holder seg ung.