Da Bil i Nord Mosjøen inviterte til kundekveld 4. desember, tilbød de gratis vintersjekk til alle som møtte opp. Verkstedcoach Fredrik Kristiansen har utviklet en sjekkliste for en god vintersjekk, som skal sørge for at bilen din er i tipp topp stand for vinteren.

– Det kan være lurt å ta en skikkelig «vintersjekk» av bilen hvert år, særlig dersom man ikke har hatt bilen inne til service. For de som følger serviceintervallen, kan det allikevel være greit med en utvidet sjekk, for eksempel av hjulstillingen, sier Kristiansen.

Fredrik Kristiansen, Bil i Nord Mosjøen

Sikkerhet

Årsaken til at han anbefaler at man tar en vintersjekk av bilen er enkel:

– Det handler om sikkerhet. Det er viktig at bilen er sikker når man kjører på norske vinterveier. Dessuten kan man på en sjekk som dette avdekke feil og mangler, og få de utbedret før man ødelegger mer, sier han.

– Mye av det jeg har satt opp på sjekklista, er ting man ikke kan gjøre selv, men som man må på verksted for å få sjekket. Vi i Bil i Nord hjelper selvsagt gjerne til med dette, sier Kristiansen.

Bil i Nords forslag til vintersjekk-liste:

  • Frontrute – Sjekke slitasje på ruta, samt om det finnes steinsprang eller sprekker.
  • Vindusviskere – Sjekke slitasje på vindusviskerne, og om de er i god nok stand.
  • Utvendige lys – Sjekke at alle lys er tilstede, og virker som de skal. Dette er særlig viktig når det blir mørkt – både for egen og andres sikkerhet.
  • Ladespenning fra dynamo – Sjekke at dynamoen fungerer som den skal - at batteriet lades, sånn at man får start på bilen når det blir kaldt.
  • Oljenivå på motor – Peile, og se at oljenivået er korrekt.
  • Eksosanlegg og oppheng – Sjekke at det ikke er noen lekkasjer, eller skader på anlegget, og at det er opphengt som det skal.
  • Kjølevæskenivå og frysepunkt – Sjekke at nivået er rett, og at frysepunktet er riktig, slik at man ikke risikerer at kjølevæsken fryser når det blir kaldt.  
  • Bremsevæskenivå – Sjekke at det er nok bremsevæske på beholderen.
  • Slakk i hjuloppheng og styring – Sjekke slakk i styreledd, oppheng og fôringer.  
  • Dekkskader og trykk – Sjekke at det ikke er skader i dekkene, og at det er nok mønsterdybde. Sjekke at lufttrykket er riktig.  
  • Visuell kontroll av bremser – Sjekke at der er nok bremsekloss, og at skivene ikke er utslitt eller skadet.
  • Støtdempertest – Kjøre på en testrampe, der støtdemperne blir funksjonstestet. Dermed får man ut ei måling, og en tilstand på dem.
  • Bremsetest – Kjøre på en bremseprøver for å sjekke at det er god nok bremseeffekt.
  • Quick Check – Sjekke mønsterdybde, hjulstillingen, samt sjekk av avgass-relaterte feilkoder.