De fleste elbilene befinner seg sør i landet, men vi i nord har fortsatt landets laveste strømpris. Mens det fort ryker 1200 kroner når man fyller opp tanken, koster det bare 60 kroner å lade opp batteriet på en elbil med en hjemmelader. Og størst besparelse vil det være for dem som kjører mye.

Se vår kampanje på Volvo XC40: Lengre rekkevidde - samme pris!

Tom Karlsen(bildet over) er salgssjef hos Bil i Nord i Tromsø. Han er glad for å se Polarkrafts regnestykke som viser hvor mye rimeligere hjemmelading av elbil er, kontra fossilt drivstoff.
– Forholdene og behovene våre her i nord har gjort oss litt splittet i synet på elbil. Det er bra å få fakta på bordet, slik at vi ser den faktiske hjemmelading-besparelsen.

MYE Å SPARE: Frank Sundermeier hos Polarkraft viser at det mye å spare ned elbil

Lading vs fossilt drivstoff 

Salgssjef Frank Sundermeier hos Polarkraft har regnet på kostnadene for å lade, og sammenlignet med hva man må ut med hvis man fyller bensin eller diesel: 

– En antatt strømpris inkludert nettleie i Nord-Norge er på cirka 75 øre/kWh. Kjører du 1000 kilometer på en måned kan vi anta at du bruker 2,5 kWh per mil. Det vil si at det med elbil koster 187,5 kroner per måned, eller 1,88 kroner per mil. Sammenligner vi det med drivstoff kommer kostnaden opp i 16,50 kroner per mil, eller 1.650 kroner per måned for samme kjørelengde. Vi har da tatt høyde for at drivstoffprisen holder seg på 22 kroner per liter.

Besparelsen med nordnorske strømpriser er da hele 17.750 kroner per år hvis du kjører 1000 kilometer i måneden, eller 12 000 kilometer i året. 

Gjennomsnittlig kjørelengde for personbiler for hele landet var ifølge Statistisk Sentralbyrå 11.288 kilometer i 2021. Med nordnorske avstander er det ikke utypisk at årlig kjørelengde blir lenger, og det er enda mer penger å spare. 

MERK: Det er ikke regnet på kostandene ved å basere elbil-ladingen på hurtig og lynladere, da strømmen i disse koster langt mer enn den gjør  i veggen hjemme.  

VALGTE EL: Skiløper Anna Svendsen fikk en god opplevelse når hun prøvde Volvo XC40.

Flere nordlendinger velger elbil

Karlsen opplever at stadig flere av Volvoene som selges i Tromsø er elbiler.  

– Bedre rekkevidde og kortere avstand mellom ladestasjonene i Nord-Norge – i tillegg til de åpenbare økonomiske fordelene – gjør at stadig flere nordlendinger velger elektrisk, sier Karlsen.  

Les også: Denne opplevelsen fikk Anna Svendsen til å velge XC40

Men hva skjer hvis strømprisen kommer helt opp i seks kroner per kilowatt? Hvis drivstoffet koster 22 kroner literen betyr det at tilsvarende regnestykke for elbiler i sør fortsatt er lønnsomt. Så selv om det skulle bli østlandske strømpriser her i nord er det fortsatt penger å spare på elbil sammenlignet med tradisjonelle forbrenningsmotorer.

POPULÆR: Volvo XC40 er en populær elbil. Den har nå fått lenger rekkevidde.

Se hvor mye du kan spare! 

Oversikten under tar høyde for at strømprisen med nettleie er på 75 øre/kWh, og prisen på drivstoff er 22 kroner per liter.

30 kilometer daglig kjøring

Elbil: Med bykjøring vil et typisk forbruk være 3,0 kWh/10 kilometer vil dette koste 6,75 kroner per dag eller 2,25 kroner per mil.
Diesel/bensin: Typisk forbruk vil være 0,9 liter per mil, og vil da koste 59,4 kroner per dag eller 19,80 kroner per mil.
Besparelsen med elbil: 52,65 kroner daglig eller 1570 kroner månedlig. Årlig tilsvarer det nesten 19 000 kroner.

60 kilometer daglig kjøring

Elbil: Med mer langkjøring er et typisk forbruk 2,0 kWh per mil. Det vil da koste 9,0 kroner per dag eller 1,5 kroner per mil.
Diesel/bensin: Typisk forbruk vil være 0,6 liter per mil vil dette koste 79,2 kroner daglig eller 13,20 kroner per mil.
Besparelsen med elbil: Besparelsen være 70,20 kroner daglig eller 2106 kroner månedlig. Årlig tilsvarer det i overkant av 25 000 kroner.

Se vår kampanje på Volvo XC40: Lengre rekkevidde - samme pris!