Som Volvo selv skriver på sine hjemmesider: Det er med garantier som med sikkerhetsdetaljer - man tenker ikke på at de finnes, helt til noe uforutsett hender.

For skulle det hende noe, er det gull verdt med gode garantier. Det sørger Volvo for.

– En bilgaranti skal enkelt forklart gi en lettelse for forbruker dersom noe uforutsett skulle oppstå. Fra forbrukers side slipper man å sitte med bevisbyrden om noe går galt, og garantien skal gi kjøperen rettigheter utover, eller i tillegg til, de rettigheter kjøper allerede har etter forbrukerkjøpsloven, forklarer fagansvarlig for verksteddrift, May Okkenhaug, i Bil i Nord.

– Vi lever av helt fornøyde kunder, og kunden har kjøpt et kvalitetsprodukt. Da er det viktig å få være den som hjelper kunden når noe uforutsett skulle oppstå, legger Okkenhaug til.

May Okkenhaug

Ulike garantiordninger

Først og fremst har Volvo «Nybilgaranti». Garantien gjelder for bil og fabrikkmontert utstyr i fem år, eller opptil 100.000 km, fra førstegangslevering. Med i nybilgarantien, følger også «Lakkgaranti» på 5 år, eller opptil 100.000km.

Deretter tilbyr Volvo «Reservedelsgaranti». Denne garantien gjelder i ett år fra kjøpsdato for «ikke fabrikkmonterte» originale reservedeler.

Tilbehør og gjennomrusting

Videre har Volvo «Gjennomrustningsgaranti». Den sier at dersom det i løpet av den 12 år lange garantiperioden skulle oppstå gjennomrusting på bilens karosseri, vil dette utbedres av Volvo uten kostnad for kunden.

Volvo har et stort utvalg av tilbehør, og her gjelder «Tilbehørsgaranti». I denne garantien inngår originalt Volvo-tilbehør ifølge Tilbehørskatalogen, som leveres og monteres av en Volvo-forhandler innen en måned, eller etter 1.500 km (det som inntreffer først), etter at den nye bilen er overlevert. Det er da 3 års/100.000 km tilbehørsgaranti.

Originalt tilbehør som blir levert, og ettermontert, senere enn en måned/1 500 km, har 1 års garanti.

Livstidsgaranti

Fra og med 1. september 2016 innførte Volvo i tillegg livstidsgaranti på originale Volvo-deler kjøpt og montert hos autorisert Volvo personbilverksted i Norge.

Forutsetningene for garantien er et den følger eier, så lenge vedkommende eier bilen. Garantien gjelder ikke for deler solgt over disk (her gjelder 1 års delegaranti) eller tilbehør. Garantien gjelder heller ikke for bytte som følge av normal slitasje, feil bruk eller at service- og vedlikeholds-intervallet ikke er fulgt, og dermed direkte eller indirekte er årsak til defekten.

Garantien gjelder hvis delen må repareres eller skiftes på grunn av fabrikasjonsfeil. Da vil reparasjon eller skifte av delen utføres kostnadsfritt hos et fritt valgt, autorisert Volvo-personbilverksted i Norge.

– Sett deg inn i garantien

– Kundene må selv sørge for å utføre vedlikehold i henhold til serviceprogram, det gjelder både på tid eller kilometer. Ikke minst må kundene sette seg inn i hva en garanti inneholder, råder Okkenhaug.

– Man kan ha mange rettigheter som man ikke vet om, og det kan være at man må betale for noe man tror er garanti. Derfor er det viktig å oppsøke et autorisert Volvo-verksted om det har oppstått et problem, og man er i tvil om videre saksgang. Vi i Volvo er her for å hjelpe!

Les mer om Volvos garantier her.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.