Bil i Nord ser tilbake på et år hvor «alle» kjøpte elbil og hvor bilabonnement var den nye måten å skaffe seg bil på.

– Elbiler har vært populære lenge, men i år har vi sett en tydelig økning. I år står elbiler for 65 prosent av nybilsalget vårt. Våre elbiler – med Volvo XC40 og Volvo C40 i spissen – passer perfekt for nordnorske forhold, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen hos Bil i Nord.FAVORITT: Nordlendinger har i 2022 trykket elbiler til sitt bryst, forteller daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord. FOTO: TOM BENJAMINSEN, INORDElbil er mest populært

Årsaken til den økte populariteten er blant annet at det er bygget flere ladestasjoner.

– Nordlendinger har i stor grad kvittet seg med den lenge omtalte «rekkeviddeangsten». Samtidig ser vi at mange fortsatt er avhengig av en bil som kan kjøre langt og trekke tungt, og da er hybrid-bilene et svært godt alternativ. Da kjører du på strøm til hverdags, og så kan du kjøre langt i helgene, uten å bekymre deg over lading.

Bil i Nord har avdelinger i Tromsø, på Finnsnes, i Harstad, på Sortland, i Svolvær, på Leknes, i Bodø, på «Mo» (i Rana) og i Mosjøen.

Dette året har bilforhandleren fortalt historier om bilglade folk fra hele landsdelen, i tillegg til en rekke tips og råd til deg som kjører bil.

Her er de fem mest leste sakene:

NYTT ALTERNATIV: Du kjenner til leasing eller kjøp av bil. Nå finnes et tredje alternativ - å abonnere på en Volvo, forteller selger Jon Christoffersen hos Bil i Nord. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD1. Tre fordeler med å abonnere på bil

Netflix har banet vei for abonnement-modellen, og 2022 er året hvor Bil i Nord tilbyr kundene å abonnere på bil. Kjøpe, lease eller abonnere? Hvilken kjøpsform som lønner seg for deg, kommer an på hvordan du bruker bilen, hvor mye du kjører og hvor lenge du planlegger å ha bilen.

denne artikkelen forteller bilselger og rådgiver Jon Christoffersen om når et Volvo-abonnement lønner seg.

VALGTE ELBIL: Volvo XC40 er sykepleier Lina Nilsens aller første elbil. FOTO: TOM BENJAMINSEN, INORD2. Familien til Lina har kjøpt 15 biler fra Bil i Nord

Da sykepleier Lina Nilsen (23) skulle ha seg ny bil, var hun ikke i tvil om hvor hun skulle gå. Familien har «alltid» kjøpt bil hos Bil i Nord, og det var et soleklart valg også for Lina. I denne artikkelen kan du lese mer om hvilken bil hun kjøpte og hvorfor hun kjøpte akkurat den.

GOD HJELP: Medarbeiderne hos Bil i Nord står for å hjelpe deg å finne din neste bil, også i romjula. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD3. Kom med ditt gamle vrak og kjør hjem med en nesten ny bil

Bruktbilen har i mange år vært Bil i Nords mest solgte bil, og på tampen av året kom årets innbyttekampanje. Leserne flokket seg til kampanjen som lover en garantert innbyttepris på 25.000 kroner eller en rente på 3,49 prosent ved kjøp av nyere bruktbil.

– Dette er en kampanje som går helt til nyttår, og er en strålende anledning til å skaffe seg en fantastisk bil, helt uten leveringstid, sier Svendsen.

CAMPINGFERIE: Tom Jønsberg og samboer Kathrin Wensell Eliassen gledet seg i sommer til å kjøre på campingferie med den nye elbilen. FOTO: PRIVAT4. Tom og Kathrin reiser på ferie med elbil og campingvogn

Mange nordlendinger elsker campingferie, og Tom og Kathrin fra Bodø er intet unntak. I år var de ekstra spente da de skulle hekte campingvogna på og kjøre på sin første elbil-campingferie.

TIPS: Verkstedleder Martin Andersen hos Bil i Nord har gode tips i forkant av EU-kontroll. FOTO: TOM BENJAMINSEN, INORD5. Slik øker du sjansen for godkjent EU-kontroll

Det er utrolig irriterende å komme på EU-kontroll, for å oppdage at du har glemt refleksvesten som skal ligge i bilen. I denne artikkelen får du flere gode tips til hva du bør gjøre før du kjører bilen inn på EU-kontroll. – Fiks feilene før kontroll, så slipper du kostnaden ved en etterkontroll, råder Bil i Nords medarbeider.

– Vi har 250 dedikerte og dyktige medarbeidere som hver dag sørger for at vi har fornøyde kunder. De har store mengder kompetanse, og de deler denne kompetansen med våre kunder. Jeg er utrolig stolt av det vi kaller det blå laget, sier Jan Hugo Svendsen.

Tre favoritter fra arkivet

I tillegg til de fem mest leste sakene, er det alltid noen fra «arkivet» som dukker opp på Bil i Nords mest leste saker. Du har kanskje gjort det selv noen ganger? Du «googler» et problem på, og så går du inn for å lese mer.

Hos Bil i Nord finner du et rikholdig arkiv med mange slike saker. Mye av dette er tidløse artikler, hvor medarbeiderne svarer på kjente problemer som mange bileiere møter på.

FIKS DET MED ÉN GANG: Denne varsellampa signaliserer at du enten har punktert eller har feil trykk i dekkene. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD

1. Lyser denne varsellampa? Da må du sjekke dette med én gang

De fleste som kjører bil, får av og til dette varselet opp i dashbordet. Dette symbolet betyr at bilen din har for lite lufttrykk i ett eller flere hjul. Bil i Nords kunder har gratis sjekk av lufttrykket til sine dekkhotell-kunder – for dette varslet er noe som ofte dukker opp noen uker etter at du har skiftet dekk.

FJERN IS OG DUGG: Loven krever god sikt gjennom alle vinduer som brukes til utsyn i bilen din. Det betyr at rutene må være frie for snø og is, og ikke minst dugg på innsiden før du starter kjøreturen. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD

2. Sliter du med dugg og is på innsiden av vinduene dine? Vi gir deg gode tips for å bli kvitt problemet.

På vinterstid er det mange bilister som sliter med både dugg og is på innsiden av frontruta. I denne artikkelen gir Bil i Nords Steffen Jakobsen deg noen enkle tips for å få bukt med problemene.

FLERE ØNSKER EL: Tom Karlsen, salgssjef for nye biler hos Bil i Nord , opplever at stadig flere kunder vil ha elbil. FOTO: TROND TOMASSEN, INORD3. Alt du trenger å vite for å bli en smart elbileier!

Stadig flere velger å gå for elbil, men hva må man egentlig vite som fersk elbileier? I denne artikkelen gir salgssjef Tom Karlsen hos Bil i Nord deg mange gode tips – om alt fra kjørestil og apper til smart lading.

Ny oppfinnelse var aprilspøk

I Bil i Nords aprilspøk ble historien om den nye oppfinnelsen til bilforhandler Thor Drechsler fortalt - et bilbatteri med ny teknologi som dobler rekkevidden.Slik dobler du rekkevidden på bilbatteriet , var overskriften som gjorde at mange sperret opp øynene og klikket seg inn for å lese.

– Bil i Nords verdier er lønnsom, uhøytidelig, profesjonell og engasjert. Dette er verdier som skal være styrende i hverdagen og i møtet med kundene våre. Akkurat 1. april skjeler vi mest til «uhøytidelig», og liker å skape et ekstra smil hos kundene våre, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen.

Bil i Nord har siden oppstarten i 1996 vokst til å bli et av Nord-Norges største bilkonsern. Selskapet forhandler bilmerkene Volvo, Ford, Mazda, Subaru, MG, Renault og Volkswagen.

I tillegg til bilsalg tilbyr alle Bil i Nords avdelinger til verksted og verkstedtjenester, bilpleie, dekkhotell, samt tilbehør- og reservedelssalg.

Her finner du din nærmeste avdeling!