Steinsprut-sesong: Slik får du fikset ruta gratis!
Med mye strøsand på veiene, blir sjansen for steinsprut større. Men med forsikring er det heldigvis helt gratis å reparere en steinsprut-skade.
– På vinteren og våren, når det er mye strøsand på veiene, er det virkelig høysesong for steinsprutskader. Jeg får som regel minst en drop-in om dagen, forteller Dan Steve Larsen, rutemontør og bilpleier hos Bil i Nord Tromsø.
Når det er tett trafikk og varierende kjørehastighet fester grus og småstein seg lettere i bildekkene. Ved høy hastighet kan de samme små steinene slippe taket, og fyke av sted mot andre biler. Dersom småsteinen treffer ei bilrute, kan det oppstå skade på ruta.
– Skal man sikre seg helt mot steinsprutskader må man nok la bilen stå i garasjen, sier Dan Steve.
– Men et tiltak som minsker risikoen er å holde avstand til bilen foran deg. Ikke ligg for nært, og vær spesielt forsiktig dersom det er store biler. Og husk: Skulle uhellet være ute gjelder det å få reparert skaden så fort som mulig.
Gratis reparasjon
Sistnevnte råd gjelder også for helt små skader i ruta.
– Det er viktig å få skaden reparert, så den ikke sprekker videre opp. Man kan også komme innom hos oss og få såkalte «steinsprutplaster» som man kan sette over «såret» for å hindre at det kommer skitt og vann i. Det kan være greit dersom man ikke får reparasjonstime med en gang, sier Dan Steve.
– Og husk: Steinsprutreparasjon er helt gratis, dersom du skriver skademelding, og har del-kasko, eller kasko. Det kan dermed lønne seg for deg økonomisk å få skaden reparert raskt, råder han.
Blir skaden derimot større, er sannsynligheten stor for at du må bytte hele ruta. De fleste forsikringsselskaper har en egenandel på 2000-2500 kroner for et rutebytte.
Ulike soner
Hvor skaden oppstår kan også være avgjørende for om ruta må skiftes.
– Vi følger Volvos standard, og deler ruta inn i ulike soner. Får du en steinsprutskade i den røde sonen, altså sonen foran sjåføren, må ruta skiftes. I tillegg må ruta skiftes dersom du får en skade i sonen der kameraet sitter, sier Dan Steve.
Originale deler
Ved bytte av frontruta understreker rutemontøren at det viktig å benytte originalrute, for å beholde sikkerhetsfunksjonene.
Volvo krever original rute og korrekt montering på grunn av kamera og sikkerhetssystemene som ligger øverst i ruta ved bakspeilet.
Bil i Nord tilbyr originaldeler til alle bilmerkene vi selv fører.
Krav til frontrute
Ved periodisk kontroll – EU-kontroll – kontrolleres bilens frontrute for skader, med hensyn til trafikksikkerheten.
Dersom frontruta har skader med utstrekning utover 10 mm i synsfeltet, ilegges det mangelmerknad.
– Vi har ikke lov til å reparere steinsprutskader over 10 mm i synsfeltet. Da må ruta uansett byttes, forklarer Dan Steve.
Dette er de vanligste feilene på EU-kontroll. Les mer her.
Utenfor synsfeltet godtas skader og sprekker når de ikke har vesentlig betydning for sikt og sikkerhet.
– Da vil du få godkjent EU-kontroll, men det er allikevel alltid best å få fikset skaden så fort som mulig, er rutemontørens råd.
Trenger du å bytte rute på bilen din? Ta kontakt med oss her.