Regelendringen alle bileiere må få med seg
Før var det siste siffer på registreringsnummeret som bestemte når EU-kontrollen skulle finne sted. Nå er den regelen endret.
De aller fleste som har bil, kjenner til den periodiske EU-kontrollen alle biler må gjennom. Målet med EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll, er å gi en tryggere og mer miljøvennlig bilpark.
Personlig servicetekniker på Bil i Nord Mo i Rana, Ole Tom Liasjø, forteller at det er bileierens ansvar å sørge for at EU-kontrollen gjennomføres.
–Det er bileierens ansvar å sørge for at EU-kontrollen gjennomføres, og man må derfor selv bestille time for EU-kontroll. Selve kontrollen består av en sikkerhetsdel og en miljødel. Det er ingen tvil om at EU-kontrollen har ført til tryggere biler på veien, sier Liasjø.
Nye regler
Den 8.februar 2019 innføres nye regler for EU-kontroll. Da vil kontrollfristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll, og ikke ut i fra siste siffer i registreringsnummeret, skriver Statens vegvesen på sine hjemmesider.
–Kontrollintervallene forblir lik som de er i dag. Personbiler skal stort sett inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7500 kg skal inn hvert år, forteller Liasjø.
For deg som eier et kjøretøy før 8.februar 2019, har du allerede fått en kontrollfrist. Denne fristen beholder du slik den er i dag. Deretter fases kjøretøyet ditt inn i det nye regelverket hvor kontrollfristen bestemmes ut fra når du sist gjennomførte EU-kontroll, skriver vegvesenet.
–Tidligere har det vært det siste sifferet i registreringsnummeret som har bestemt når kjøretøyet ditt skal inn på EU-kontroll. Kjøper du ny bil etter 8.februar vil kontrollfristen for første EU-kontroll være fire år etter at bilen ble førstegangsregistrert, sier Liasjø.
Her sjekker du når du har neste EU-kontroll på bilen din.
Slik kan du unngå etterkontroll
I trafikksikkerhetsdelen kontrolleres blant annet lys, sikt og bremser, og i miljødelen måles støy og avgasser.
Liasjø opplever at det er mange som gruer seg til EU-kontroll, fordi de frykter en beskjed om nødvendige reparasjoner.
–Én av de vanligste feilene er mangel på refleksvest. Det er mange som glemmer, eller ikke vet at det er lovpålagt å ha refleksvest i bilen. Dette er en type 1-feil som man ikke trenger ny kontroll for. Ved type 2-feil må man tilbake for etterkontroll, og hvis det er en type 3-feil, får man kjøreforbud, forteller Liasjø.
Kravet er at refleksvesten skal ligge lett tilgjengelig, og for de aller fleste er dette i hanskerommet.
I tillegg kan bytte av vindusviskere og lyspærer være enkle grep bileierne kan gjøre for å få bilen EU-godkjent, sier Liasjø.
Godkjent verksted
Alle biler må gjennom EU-kontroll annethvert år, og en slik kontroll tar i dag i overkant av en time å gjennomføre.
–Nye biler går stort sett rett gjennom, mens eldre biler kan få noen pålegg. Det kommer an på hvor godt bilen er vedlikeholdt, sier Liasjø hos Bil i Nord.
Liasjø forteller at det EU-kontrollen kan utføres på alle godkjente verksted.
–Du kan gjennomføre EU-kontrollen på alle godkjente bilverksteder eller hos NAF, men på Bil i Nord har vi ekspertkompetanse på Volvo, Ford og Volkswagen. EU-kontroll skal være likt utført uansett, men når vi kjenner bilmerkene kan vi gi en bedre vurdering på om bilen er tygg eller ikke, sier Liasjø.
Bil i Nord er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen